Lördag 24 februari
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Centerwall: "Vi vill bygga bandyhall i Bollnäs"

/

I Bollnäs vet man vad man vill - frågan är bara hur man ska ha råd. Man kan dock inte mäta alla de positiva effekterna av en bandyhall bara i pengar, menar kommunalråd Marie Centerwall.

Annons

– Vi vill bygga bandyhall i Bollnäs. Frågan handlar nu om att få en bra utredning om det ekonomiska, då vi måste få en driftskostnad vi kan hantera, säger Marie Centerwall (S), kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande i Bollnäs.

Det är också skälet till att beredningstiden har förlängts. Fullmäktigebeslutet ska återupptas i slutet av mars, men föreningen har flaggat för att de inte kommer att vara klara med sina beräkningar då.

– De vill presentera ett så bra underlag som möjligt, och när de sedan gör det måste vi också få tid för att ta ställning till deras förslag. Vi ska inte bygga något luftslott.

Att man är positiv till att bygga bandyhall i Bollnäs beror på flera saker, och Marie Centerwall nämner ruljangs för näringslivet som en faktor.

Men ny forskning visar att en kommun inte får ökad tillväxt som resultat av elitsatsningar.

– Det där är svårt att mäta. Jag tänker att det handlar om hur man vill att en kommun ska utvecklas, och givetvis drar det folk till stan om man kan ha cuper och träningsläger till exempel. Då bor folk över på hotell och handlar lokalt. När skid-VM hölls i Falun hade vi många som sov här i Bollnäs, till exempel.

Vad riskerar man om man säger nej till att bygga?

– Då kommer kanske dem som vill hålla på med bandy att flytta till andra kommuner. Det blir tungrott för föreningen. Man tappar också det engagemanget i hela Bollnäs bandyn för med sig. Det är viktigt att poängtera att det för oss i första hand inte handlar om själva elitsatsningen, den är bara en positiv effekt av allt det andra som ligger till grund för att man ska kunna ha ett lag på den nivån.

Det kulturella värdet är förstås svårt att mäta i siffror, känslan av gemenskap och – enligt Marie Centerwall – den reklam som laget för med sig.

– Bandyn är ett starkt varumärke med lång tradition i Hälsingland. Bollnäs-namnet förekommer intensivt i andra delar av landet under säsong, det ger värdefull marknadsföring av stan.

Hur tänker ni kring fördelningen i budget för att få råd med driften?

– Pengarna ska inte tas ur kärnverksamhet som skola eller omsorg. Vi vill inte heller att annan föreningsverksamhet ska bli lidande. Innan utredningarna är klara kan jag inte säga så mycket mer, säger Marie Centerwall.

Annons