Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sju veckor kvar till elitseriepremiär – så är draget runt ditt favoritlag

Sex veckor till smygstarten. Sju veckor kvar till den officiella premiären. Så hur är draget runt klubbarna inför elitseriestarten? Bandypuls har kollat temperaturen runt lagen inför vad som kan bli den häftigaste serien någonsin i svensk bandy.

Annons

Den 21 oktober tjuvstartar elitserien med Villa Lidköping–Sandviken. Tungviktsmötet följs upp med tvåstadsderbyt Vänersborg–Gripen Trollhättan dagen efter.

Men det är först 28 oktober som den "riktiga" premiären sker i form av full omgång. I dag, fredag, är det med andra ord exakt sju veckor kvar.

Bandypuls har varit i kontakt med samtliga elitserieklubbar för att undersöka intresset inför seriestarten. Hur många säsongskort har sålts*? Hur upplevs draget runt klubbarna? Och vad har man för publikförväntningar inför det som är den häftigaste elitserien någonsin enligt både klubbrepresentanter och ligachefen Per Selin?

* = Vissa föreningar har sålt säsongskort i sina företagspaket och de säsongskorten är medräknade i siffrorna nedan. Bandypuls reserverar sig för att fler klubbar har sålt säsongskort i olika paket och inte tagit med dem i siffrorna som lämnats till oss.

BOLLNÄS GIF

Antal sålda säsongskort: Cirka 100.

Målsättning: Ingen uttalad. – Vi brukar i runda slängar sälja 250 säsongskort, säger Per Jarefjord, marknadsansvarig i Bollnäs.

Temperatur runt klubben just nu: – När vi gick på stor is i Edsbyn hände något. Om intresset beror på Nilsson (Patrik, nyförvärvet) eller att folk generellt vill se laget, jag tror att det är 50-50 där. Vi ser på Facebook att det är ett jätteintresse runt våra matcher. Mer än förra året, men vi är också mer aktiva där än förra året.

Publiksnitt i elitserien i fjol: 1 592 åskådare.

Publikförväntningar inför säsongen: – Jag är övertygad om att vi kommer höja snittet. Om alla gör sina mål som i fjol och Nilsson gör 50-60 själv, då blir det roligare bandy och då kommer mer folk. Vi har annandagen hemma i år också, så allt pekar på att vi kommer höja snittet ganska rejält.

SE ÄVEN: Nilsson tvåmålsskytt i debuten – se höjdpunkterna från VSK-Bollnäs

Flames är Bollnäs

BROBERG

Antal sålda säsongskort: Ingen uppgift. Är precis i uppstarten av försäljningen.

Målsättning: – Så många som möjligt. Det vore fantastiskt att få ut 300-400 säsongskort i alla fall, säger Maria Hammarlund, som jobbar med marknad och organisation i Broberg.

Temperatur runt klubben just nu: – Det är mycket frågor och förväntningar på laget och nya tränaren som gjort att det har blivit mer sug. Man hör att folk är väldigt nyfikna på den rutin som Ola Grönberg står för, att man har längtat efter det och att det kommer lyfta Broberg.

Publiksnitt i elitserien i fjol: 914 åskådare.

Publikförväntningar inför säsongen: – Vi hoppas förstås att det blir mycket mer än i fjol. Vi har på gott och ont mycket fredagsmatcher i år och det konkurrerar med fredagsmyset, men jag tycker att vi borde kunna ligga på 1 100-1 200 åskådare kommande säsong. Jag är försiktigt optimistisk, men 1 200 är inte en orimlig siffra att ha på elitbandy.

LÄS ÄVEN: Ola Grönberg ny tränare i Broberg

Ola Grönberg.

EDSBYN

Antal sålda säsongskort: Har strukit konceptet med säsongskort och har nyligen lanserat seriekort. Något billigare än säsongskort och i priset ingår rabatterbjudanden från lokala butiker. Har sålt cirka 30 seriekort.

Målsättning: – Målet är att sälja minst 500 stycken. Det vore en bra ökning jämfört med hur det har sett ut tidigare, säsongskort har av tradition gått lite trögt här. Helst vill vi sälja 1 000, men får vi 500 är det en bra start, säger Thomas Mårtens, marknadsansvarig i Edsbyns IF.

Temperatur runt klubben just nu: – Hög. Det har snackats mycket under hela våren och sommaren och så nu när matcherna dragit i gång. Det finns en stor nyfikenhet på nyförvärven och den bredare truppen. Det känns jättebra.

Publiksnitt i elitserien i fjol: 1 533 åskådare.

Publikförväntningar inför säsongen: – Vi har inte pratat om hur mycket vi vill höja snittet, mer än att vi definitivt vill öka antalet åskådare. Vi ska jobba tightare med supporterklubben och andra runt om för att få fler folk till arenan. Ett solklart mål är att fler ska gå på bandy.

LÄS ÄVEN: Bröderna Määttä: "Här kan vi utvecklas"

Red Farmers skapar alltid bra tryck i Svenska Fönster Arena.

GRIPEN TROLLHÄTTAN

Antal sålda säsongskort: Cirka 50.

Målsättning: – Säg 100 kort då. Det intressanta med våra kort jämfört med i fjol är att det ingår ett annandagsderby nu. Vi har bara 40 000 i budget för säsongskort, men vi hoppas kunna sälja fler, säger Gripens klubbchef Thomas Reinholdsson.

Temperatur runt klubben just nu: – Tempen är god. Man hör att det surras ganska bra på stan när vi visar upp oss i olika sammanhang. Det känns väldigt bra i truppen och det ser optimistiskt ut även om det kommer bli tufft den här säsongen också. Men vi ska kriga.

Publiksnitt i elitserien i fjol: 722 åskådare.

Publikförväntningar inför säsongen: – Vi ska öka från 722 i snitt till 1 000 i snitt. Vi kommer göra det med en bättre marknadsföring och ett gäng som kommer att kriga om poäng i varje match.

LÄS ÄVEN: Gripens uppryckning hjälpte inte – föll i Vänercupen

Gripen Trollhättan har tappat vasse anfallaren Tony Eklind. Ny tuff säsong att vänta för fjolårets elitseriejumbo.

HAMMARBY

Antal sålda säsongskort: Cirka 300.

Målsättning: – Vi har en budget på 600 000 kronor för säsongskort och i dagsläget har vi kommit upp i nästan 70 procent av det, säger Hammarby Bandy AB:s ordförande Jens Göthberg.

Temperatur runt klubben just nu: – Den är bra och det märks att det börjar röra på sig. Många ser fram emot den här säsongen med ett lite nytt sätt att spela med nya unga spelare och nya spelare överlag. Det känns som en fin kombo.

Publiksnitt i elitserien i fjol: 2 555 åskådare.

Publikförväntningar inför säsongen: – Vi har inte satt något specifikt mål för antal åskådare. Förhoppningen är att få till våra evenemang så att det snurrar bättre i korsen än förra säsongen. Sedan har vi lyckats få till bra många fredagsmatcher vilket passar Hammarby, och så har vi två heta derbyn mot Tellus som ska bli jättespännande.

LÄS ÄVEN: Hammarby backar fyra miljoner – elitlicensen hotad

Tvåa i publikligan i elitserien i fjol, men Hammarby vill se mer folk på Zinken i vinter.

KALIX

Antal sålda säsongskort: Startar försäljningen i slutet av september.

Målsättning: – Av tradition har vi inte sålt så mycket säsongskort här uppe. Vi hoppas sälja ett par hundra. Då är det mer än en dubblering jämfört med i fjol då vi sålde knappt 100, säger Peter Stock, vice ordförande i Kalix nya styrelse.

Temperatur runt klubben just nu: – Intresset här uppe kommer mer närmare elitseriestarten. Jag som är involverad tycker att det är drag och att det har hänt fantastiskt mycket i klubben, med en ny styrelse som har planer på att öka intresset och få tillbaka draget i Kalix som det var en gång i tiden. Men frågar man folk på stan i september så är det fortfarande bandydvala, men i oktober tar det fart.

Publiksnitt i elitserien i fjol: 432 åskådare.

Publikförväntningar inför säsongen: – Vi har budgeterat väldigt lågt och försiktigt. Därför vore det fel av mig att säga en siffra, men en viktig målsättning för oss är att öka intresset och få mer publik på våra matcher. Nu har vi ett gyllene läge att skapa intresse med alla ryssar som kommit hit. Så här spännande har elitserien inte varit i modern tid.

LÄS ÄVEN: Kalix har fått in pengar – och värvat två ryssar

Anton Khrapenkovs Kalix hade elitseriens lägsta publiksnitt förra säsongen.

SANDVIKEN

Antal sålda säsongskort: Cirka 900.

Målsättning: – Vi brukar ligga runt 1 000, men runt 1 500 säsongskort ska vi kunna sälja, säger SAIK:s klubbchef Pär Söderlund.

Temperatur runt klubben just nu: – Jag upplever en mycket högre temperatur i år än tidigare och det tror jag är allmänt för hela elitserien som aldrig har varit så här bra. Jag var i Vänersborg i helgen och folk man stötte på där sade att "det blir bra i år, vet du". Det känns som att det pratas mer bandy inför säsongsstart än vad det gjort tidigare.

Publiksnitt i elitserien i fjol: 1 526 åskådare.

Publikförväntningar inför säsongen: – Vi ska ju spela fem utematcher i år då det kan regna och snöa, så det är svårt att beräkna. Men vi ska upp över 2 000 i snitt. Jag är sjukligt optimistisk, men två-tre grader kallt på Jernvallen mot Vänersborg och deras supervärvningar den 11 november, då kan det bli 3 000.

LÄS ÄVEN: Så förändras SAIK med nya tränarduon

SAIK-fansen under World cup förra året.

SIRIUS

Antal sålda säsongskort: Är precis i uppstarten och har sålt drygt 20 säsongskort exklusive företagspaketen.

Målsättning: – Vi brukar inte sälja så mycket säsongskort, men det brukar ligga uppemot 200 stycken. Där tycker jag att vi ska vara igen eftersom elitserien är häftigare än någonsin och vi är ett bättre lag på papperet, säger Mats Jansson, marknadsansvarig i Sirius.

Temperatur runt klubben just nu: – Den upplevs som positiv. Det pratas mycket bandy, inte bara när vi besöker partners. Många är nyfikna på säsongen och intresset kommer växa undan för undan.

Publiksnitt i elitserien i fjol: 661 åskådare.

Publikförväntningar inför säsongen: – Räknar vi bort riktiga publikmatcher som Hammarby hemma i premiären och annandagen (Vetlanda) så hoppas jag att vi kan närma oss 1 000-strecket igen. Det är inte så länge sedan vi var där. Men det är inte bara bandyn som är drabbad på det sättet i Uppsala, det är mycket medgångssupportrar. Går det bra kommer publiken, det såg vi för sex-sju år sedan när det kom 9 000 pers (i en semifinal mot Edsbyn).

LÄS ÄVEN: Granskning: Så är ekonomin i alla elitserieklubbar

Johan Jansson Hydling och Sirius kämpar med

TELLUS

Antal sålda säsongskort: Ingen uppgift. Startade försäljningen förra veckan.

Målsättning: Sälja 150 säsongskort.

Temperaturen runt klubben just nu: – Nu när matcherna har börjat dra i gång är det lite drag. Det skrivs lite i lokalmedia även om det har varit negativt om våra omklädningsrum och förutsättningar. Det är mer intresse runt klubben och folk är mer engagerade, så det är en väldig skillnad mot för i fjol, säger Patrik Järmens, sportchef i Tellus.

Publiksnitt i allsvenskan i fjol: 106 åskådare.

Publikförväntningar inför säsongen: – Vi ska upp rejält i snitt och jag tror att det delvis kommer ske per automatik. Vi har väldiga möjligheter att öka på snittet och det måste vi göra, för det har med ekonomi att göra också. Om vi räknar bort annandagen behöver vi upp till 300-400 åskådare och kanske närmare 500. Men vi är inte Djurgården eller AIK och har inte den grundbasen med supportrar, utan vi har fått börja bygga den nu. En del folk i Sverige hör av sig och vill bli stödmedlemmar och tycker att det är en Åshöjden-resa som vi gjort.

LÄS ÄVEN: Tellus-mittfältaren om premiärsmällen: "Kan vara positivt"

Patrik Järmens, sportchef IK Tellus bandy

TILLBERGA

Antal sålda säsongskort: Ett 70-tal.

Målsättning: 200-300 säsongskort inklusive företagspaket.

Temperaturen runt klubben just nu: – Det brukar komma i gång nu i och med att träningsmatcherna kör i gång. Då blir det hetare. Det känns positivt när man är ute hos företagarna. Vi är helt beroende av dem för att bedriva vår verksamhet, säger klubbchefen Tobias "Zocke" Johnsson.

Publiksnitt i elitserien i fjol: 824 åskådare.

Publikförväntningar inför säsongen: – Att vi ska höja lägstanivån och inte har de här matcherna med 200 personer. Men det hänger ihop med det sportsliga, i alla fall i Västerås. Vinner man och det går bra, då kommer det folk. Målsättningen är att ligga runt 1 000, men det är inget vi har budgeterat för.

LÄS ÄVEN: Nyförvärvets drömstart i Tillberga: "Skönt att det lossnar direkt"

Tobias

VETLANDA

Antal sålda säsongskort: Cirka 350.

Målsättning: Att sälja något fler säsongskort än i fjol. Då sålde klubben cirka 400.

Temperaturen runt klubben just nu: – Det har varit positivt runt klubben under hela sommaren och det pratas mer bandy på stan än vad det kanske gjorts tidigare. Det känns som att vi går in i den här säsongen med positiva vibbar, säger klubbchefen Thomas Fransson.

Publiksnitt i elitserien i fjol: 1 206 åskådare.

Publikförväntningar inför säsongen: – Höja snittet vill man alltid. Vi höjde det en del i fjol och kan vi höja det med 50-100 åskådare i snitt per match den här säsongen vore det fantastiskt.

LÄS ÄVEN: Nyberg hittade benskydden på Twitter – nu vill han lyfta med Vetlanda

Johan Löfstedt, till vänster, var lysande när Vetlanda slutade femma i elitserien förra säsongen. Kan fjolårets framgångar locka mer publik till Sapa Arena?

VILLA LIDKÖPING

Antal sålda säsongskort: Cirka 2 000.

Målsättning: Ingen uttalad. Spräckte 2 000-vallen i fjol och gör det i år igen.

Temperaturen runt klubben just nu: – Vi känner stort drag kring vår verksamhet, det är inte minst försäljningen av årskort en bekräftelse på. I mitten av oktober i fjol passerade vi 2 000. I år är vi nästan där redan i augusti. Vi är ödmjuka inför det, är väldigt trygga i det vi har och jobbar i harmoni i hela klubben, säger Villas klubbchef Jonas "Sparris" Johansson.

Publiksnitt i elitserien i fjol: 3 229 åskådare.

Publikförväntningar inför säsongen: – Vi vill ha fullt i arenan så ofta som möjligt och att vi kan utveckla vårt arrangemang så att ännu fler går på våra matcher. Man kan aldrig vara nöjd, då ska man göra något annat. Så länge vi inte har fullt varje match har vi mycket att jobba på.

LÄS ÄVEN: Rekordstort intresse för Villa – magiska gränsen nära

Villa är elitseriens publiklag nummer ett. Här är en bild från ispremiären i augusti.

VÄNERSBORG

Antal sålda säsongskort: Cirka 1 500.

Målsättning: Ingen uttalad. 1 500 säsongskort är däremot mer än vad klubben kalkylerat med.

Temperaturen runt klubben just nu: – Bandytemperaturen är högre än någonsin i vår region. Vi har ett eget spännande lag och konkurrenter som Villa och Gripen på cykelavstånd, säger klubbchefen Ulf Adolfson.

Publiksnitt i elitserien i fjol: 2 030 åskådare.

Publikförväntningar inför säsongen: – Vi har stora förväntningar. Vänersborg är en liten stad, som de flesta andra bandyfästena i landet, så temperaturen går snabbt att elda på om det händer något och det gör det här. Och det känns att vi är grannar med Villa just nu, det märks i sociala medier. Vi ser fram emot vad som komma skall.

LÄS ÄVEN: Anfallarens hyllning efter Lomanovs debut: "En dröm"

Superstjärnan Sergej Lomanov har bytt Jenisej mot Vänersborg. Övergången, som skedde i maj, är troligtvis den största någonsin i svensk bandy.

VÄSTERÅS SK

Antal sålda säsongskort: Har sålt ett fåtal sittplatser, men börjar sälja säsongskort på allvar under september när Västerås SK Fotboll går in i säsongens slutfas.

Målsättning: – Vi försöker alltid slå föregående år. Vi brukar ligga runt 1 700 om man räknar in alla, men 'hardcore-säsongskort' är 800-900 stycken, säger klubbchefen Micke Campese.

Temperaturen runt klubben just nu: – I och med att vi har fotbollen har nog varumärket VSK aldrig varit starkare än det senaste halvåret. Var vi än är så är det väldigt positiva tongångar, vem man än träffar. Bandyns "återtåg" i stan har naturligtvis satt bandyklubben på kartan och den styrkan har även hjälpt fotbollen för det totala varumärket.

Publiksnitt i elitserien i fjol: 1 904 åskådare.

Publikförväntningar inför säsongen: – Vår plan är att vi ska nå 2 500 i snitt inom några år. Det är likadant där, vi vill ta steg hela tiden och kan vi höja publiksiffran med tio procent så är det jättebra. Men saker tar tid och det är många delar som ska sitta.

LÄS ÄVEN: Drygt en miljon människor följer elitserien – så ska de lockas till arenorna

Mesta mästarna VSK har vunnit två raka SM-guld. Står på Tele2 Arena igen i mars?

Annons
Annons