Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Ett steg närmare en bandyhall i Bollnäs– Trafikverket betalar miljoner för sanering

En viktig pusselbit för att Bollnäs GIF Bandy ska kunna köpa fastigheten Bro 4:4 på SJ-området har nu fallit på plats. Nu har både kommunen och Trafikverket skrivit på det avtal som reglerar kostnaderna för en sanering av området.

Avtalet mellan Bollnäs kommun och Trafikverket var en förutättning för att området ska kunna säljas.

I avtalet har man bland annat kommit överens om att Trafikverket ska betala 4,8 miljoner kronor, vilket är halva den beräknade kostnaden för saneringen. Men det har tagit tid att bli helt överens.

Läs även: Avtal om sanering av SJ-området är klart – men inte underskrivet

– Vi ville helt enkelt få till ett så bra avtal som möjligt för kommunen, säger kommunchefen Anders Johansson. Nu är vi nöjda och anser oss ha fått till ett bra avtal.

Läs även: Giftjakt på SJ-området

Bollnäs GIF Bandy vill, via ett nybildat fastighetsbolag, köpa fastigheten Bro 4:4 på SJ-området och på egen hand bygga en bandyhall. Men för att detta ska bli verklighet är det ett antal pusselbitar som måste falla på plats, det här var en av dem.

I början av februari lämnade bandyklubben in en ansökan om option på att få köpa fastigheten av Bollnäs kommun. Frågan om Bollnäs GIF Bandy ska få denna option kommer sannolikt att tas upp i kommunfullmäktige den 27 juni.

Läs även: Så går det med planerna på bandyhall i Bollnäs

Först därefter kan man inleda förhandlingar om köpeskilling och diverse avtal. Fast för att kommunen överhuvudtaget ska kunna sälja fastigheten krävdes den här överenskommelsen med Trafikverket.

– Det är naturligtvis ett positivt besked för vårt fortsatta projekt. Jättebra att man kommit fram till ett beslut, sedan får man sätta sig ner och se vad beslutet egentligen innebär, kommenterar Bollnäs Bandys klubbchef Robert Lindgren att avtalet mellan kommun och Trafikverk äntligen undertecknats.

Läs även: Unik grafik – Se hur Bollnäs Bandy vill förvandla SJ-området

Samtidigt ska man komma ihåg att den förmodade saneringskostnaden som kommunen och Trafikverket har kommit överens om gäller för att återställa området för industriändamål. Om man skulle vilja använda området till något annat kan kostnaderna bli högre.

Chefen för samhällsbyggnadskontoret, Kjell Petersson, förtydligar vad avtalet innebär.

– Det finns olika grader i saneringskrav utifrån vad marken ska användas till, säger han. Efter industriverksamhet kommer man till "mindre känslig" markanvändning och slutligen till "känslig" markanvändning, till exempelvis en förskola.

Kommunen får ersättning från Trafikverket för återställandet till industriändamål, men Kjell Petersson är övertygad om att kommunen själv kommer att vara beredd att sanera ytterligare, i alla fall till nivån för "mindre känslig" markanvändning.

– Det tror jag, säger Kjell Petersson. Och i det bör en bandyhall kunna vara tänkbar.

Läs även: Så tycker politikerna om bandyhallsplanerna

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons