Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies
Annons

Marken är för dålig – bandyhallen i Söderhamn måste byggas på annan plats

Det blir ingen bandyhall nedanför gokarthallen på Hällåsen, eftersom det skulle bli närmare 25 miljoner dyrare. Nu måste man i stället hitta en annan placering vilket gör att bygget kan bli försenat.

Under kommunstyrelsens möte på tisdagen var kultur- och samhällsserviceförvaltningen där för att ge ledamöterna information om hur arbetet med bandyhallen går.

Läs mer: Nya skisser på bandyhallen i Söderhamn – kan stå klar i augusti 2017

Förvaltningen har nyligen fått svar på den geologiska undersökningen av marken där man tänkt bygga hallen och den visar att marken är otjänlig idag.

– Beskedet kom ganska nyligen. Det är inte möjligt. De som har tittat på det säger att det finns en massa orsaker till det, allt från dagvatten till sättning, säger Hans-Göran Karlsson, chef för kultur- och samhällsserviceförvaltningen.

Om man ändå skulle gå vidare med att bygga en hall där uppskattas kostnaden för markarbeten till uppemot 25 miljoner kronor. Men eftersom kommunfullmäktige har sagt att hallen inte får kosta mer än 60 miljoner kronor är den platsen inte längre ett alternativ.

Läs mer: Första skisserna på bandyhallen: "Vi är på rätt väg"

Ett av dem är att bygga hallen på den befintliga ispisten. Om man väljer att göra det kommer dock bygget att bli försenat.

– Vi kommer inte att starta något bygge innan Vinterveckan nästa år är klar, eller innan Broberg har spelat färdigt om man bygger där den är idag. Man kan ju förbereda saker, men man kan inte börja bygga även om målsättningen är att bli klar nu så snart som möjligt, säger Hans-Göran Karlsson.

Magnus Svensson (C), oppositonsråd, var med på mötet. Som han ser det betyder beskedet att hallen i stället ska byggas på befintlig pist.

Läs mer: Beslutet är fattat: Fullmäktige säger ja till bandyhall i Söderhamn

– Ingen har sagt att vi är villiga att gå över 60 miljoner. Då går vi tillbaka till grunduppdraget, alltså att bygga på befintlig pist. Jag ser det som två beslut. Dels platsen, och den fungerar inte, och att det ska kosta max 60 miljoner kronor. Och kan man hålla sig på 60 miljoner på befintlig pist så är det bara att köra.

Även Sven-Erik Lindestam (S), kommunalråd, håller med om att det bästa nu är att bygga på befintlig pist.

– Där är det acceptabla markförhållanden och man riskerar inte marksättningar. Vi vet att vi är bra mark där och då kan man hålla sig inom taket, säger han.

Annons

Läs mer i appen

Superlokalt. Superenkelt. Ladda ned vår app nu och kom ännu närmare dina nyheter

Ladda ned
Annons