Fredag 19 oktober
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kaoset bakom de okända publiksiffrorna i Västerås: "Det blir en chansning"

1 374. Det är differensen mellan VSK:s officiella publiksnitt i slutspelet och den publiksiffra de redovisat till kommunen. Vi har tagit del av flera klubbars interna publikredovisning, som inte alls stämmer överens med de officiella siffrorna. – Det är jättesvårt att leverera exakta siffror och det kommer vi nog aldrig att göra, säger VSK:s klubbchef Michael Campese.

Annons

Bakgrunden till kritiken om publiksiffrorna grundar sig i en order från Hockeyallsvenskan, om att klubbarna ska redovisa antalet sålda biljetter snarare än hur många som faktiskt är på plats för matchen. Det har lett till att många i Västerås ifrågasatt VIK Hockey för sina publiksiffror.

Nu kan vi avslöja att VIK Hockey inte är den enda klubben i Västerås som redovisar en annan publiksiffra än den faktiska på plats.

Västerås stad tar en hyra på 18 procent av publikintäkterna vid en elitmatch. För att inte behöva betala hyra för de som inte är på plats vid arenan har klubbarna därför, precis som förr i tiden, räknat den faktiska publiksiffran på arenorna och sedan skickat in den siffran som redovisning till Västerås stad.

Vi har granskat glappet mellan de olika siffrorna som redovisas – och fått fram att både Västerås SK:s och Tillbergas officiella publiksnitt skiljer sig gentemot det underlag som kommunen har fått in av dem. Därefter har vi tagit kontakt med de berörda klubbarna och Västerås stad och bett dem att förklara hur det har kunnat bli så här.

Svaren varierar och inkluderar bland annat otillförlitliga system, där både ansvaret och viljan är delad mellan de olika parterna som är involverade. Med andra ord är det en soppa som sträcker sig längre än till huruvida man räknar antalet sålda biljetter eller inte.

Medan det verkar handla om engångsföreteelser för Tillberga är de saltade siffrorna ett kontinuerligt beteende hos VSK. Västerås SK redovisade ett publiksnitt på 1 904 personer över 13 grundseriematcher. Enligt redovisningen till Västerås stad var det faktiska snittet 1 174 personer, en differens på 730 personer.

I slutspelet redovisade VSK ett snitt på 3 763 personer över fem hemmamatcher, men till Västerås stad har man uppgett ett snitt på 2 389 personer vilket skulle innebära en differens på hela 1 374 personer. Det går att jämföra med VIK Hockeys siffror där siffrorna utåt säger 3 346 personer och siffrorna inåt 2 404, en differens på 942 personer i snitt.

– Det är av den enkla anledningen att våra system lägger av. I semifinalen mot Sandviken hade systemet ungefär 2 700 personer och hallen var nästan full. Så här är det i stort sett varje match under säsongen för bandyn och det har vi kommunicerat till kommunen att så är läget, säger Michael Campese.

Varför har ni inte gått ut med den informationen?

– Vad ska vi kommunicera ut? Att vi har ett dåligt system och skriva det i samband med publiksiffran? Jag vet inte hur vi ska kommunicera ut det, för det blir en form av spekulation också, säger Campese.

Om man tittar på siffrorna är det en stor skillnad?

– Ja, absolut. Vi hade en premiär mot Hammarby, där jag inte minns exakta siffran, men omkring 4 000 och systemet stannade vid 2 000. Där har du en jättebov i hela snittet och det började direkt där. Den dialogen har vi med kommunen varje gång och vi frågar vad vi ska göra.

– Då får vi svaret att vi måste investera i ett nytt system, och det har vi inte klarat av, säger Michael Campese.

Hur kommer ni fram till de olika siffrorna?

– Vi har en generell policy att lägga på tio procent utifrån personer som jobbar på matcherna och sådana som kommer in ändå. Sedan kan man räkna sittplats, för det ser man handgripligen om man står på kanslisidan och räknar tomma stolar. Jag tror att vi har ungefär 800 stycken. När systemet lägger ner ställer vi oss med handräknare och försöker ta reda på hur många det är exakt. Det blir en form av bedömning och då får vi helt enkelt gå runt och titta på hur det ser ut.

Det blir väl en chansning?

– Det blir en chansning på ungefär 200 personer och jag tycker att det ligger inom felmarginalen eftersom vi har ett system som inte är tillförlitligt just nu. Vi klarar inte av att investera i ett nytt system och det är vi inte så sugna på heller, men vi tittar på hur vi ska kunna göra för att hitta ett bättre. Någon måste investera – om det sedan innebär att fräscha upp det gamla eller att köpa ett nytt är något som behöver säkerställas.

Kan ni inte kommunicera ut publiksiffrorna som lämnas in till Västerås stad?

– Men jag vet ju att det är fler. Jag vet det genom att räkna antalet och lägga på tio procent.

Varför lämnar ni in en annan siffra till Västerås stad i sådana fall?

– För det är den siffran som systemet visar och det är den vi betalar på. Om vi inte har ett fungerande system vill vi inte betala. Då är överenskommelsen att vi får ta det som står i systemet, samtidigt som vi har sagt att vi vet att det är fler inne i hallen men att vi inte vet hur vi ska hantera det, säger Michael Campese.

Kjell Forsberg, uthyrningssamordnare på Västerås stad fram till förra veckan men nyligen pensionerad, bekräftar att VSK har haft problem med systemet under säsongen 2015/16.

– Jag vet att de har haft problem med scannrarna till och från, att de har hängt sig.

Har det varit så i var och varannan match för VSK?

– Att det har uppstått vet jag, för det har klubben talat om. Det är helt klart, men inte varje match. Definitivt inte, säger Forsberg.

Ett biljettsystem består av vändkors och scanners som tillhandahålls av fastighetsägaren (Rocklunda Fastigheter AB) respektive Västerås stad. Sedan är det upp till varje klubb att teckna ett avtal med en leverantör av mjukvaran som scannar in biljetter och därmed räknar publikantalet.

– I VSK Bandys fall är det företaget Actor som har hand om mjukvaran och de har varit nere och tittat på problemet – utan att hitta något fel i systemet. VIK Hockey hade också Actor tidigare, men bytte till Transticket förra året. VSK Fotboll har också Actor, säger Kjell Forsberg.

De redovisar två olika siffror – hur ser ni på det?

– De redovisar det de kan göra, det vill säga det som går att scanna in. Om det sedan är hundra till som har gått in kan jag inte svara på och jag förstår naturligtvis att de inte kan redovisa något som de inte vet.

– Jag kan heller inte svara på varför de säger olika siffror. Hockeyn redovisar också två olika siffror, men det har de ju gått ut klart och tydligt med. Om bandyn gör samma sak vågar jag inte svara på. Jag har ingen koll på de två olika siffrorna och har egentligen ingen synpunkt på det heller.

Om de hävdar att det är fler folk på matcherna än vad de redovisar till er – då förlorar ni pengar?

– Det gör vi definitivt. Men vi litar ju på att de gör så gott de kan utifrån de principer vi har kommit överens om. Det som vi på kommunen kan göra gällande systemet är att se till att fastighetsägaren har ett system som fungerar i förhållande till mjukvaran. Vi har bytt ut datorer och Actor har till och med varit där på matchdagar. Då har systemet fungerat och då utgår jag från att det fungerar. Vi litar på att klubbarna gör det bästa som de kan i förhållande till våra kriterier, säger Forsberg.

Anledningen till att klubbarna gör så här är främst av marknadsmässiga orsaker. Hockeyallsvenskan säljer nationella sponsor- och TV-avtal med publiksiffror som en viktig parameter och har därför satt nuvarande redovisningsform som ett krav på klubbarna i ligan. Svenska bandyförbundet däremot uppmanar klubbarna att redovisa publiken som faktiskt är på plats.

– Jag tycker att vi borde göra samma sak och att det är upp till sporterna att mötas. Om det är så att Hockeyallsvenskan står fast, då kanske jag och TB (Tillberga) måste driva frågan mot elitserieföreningen att göra samma sak. Men jag har inget problem och det finns ingen kritik i att någon gör på ett visst sätt. Men jag vill att vi gör det på samma sätt med fungerande system, säger Michael Campese.

Ni räknar inte antalet sålda biljetter?

– Nej, då skulle jag ha 1 800 varje match direkt. Om det sedan är 500 här inne så skulle jag kunna säga 2 300, för vi har 1 800 sålda varje hemmamatch. Det är inte ens rimligt. Det är heller inga publiksiffror hos oss som är uppseendeväckande, om man tittar på hur det har sett ut i hallen. Sedan är det jättesvårt att leverera exakta siffror och det kommer vi nog aldrig att kunna göra, säger Campese.

Enligt Kjell Forsberg har Tillberga inget biljettsystem eftersom de inte kommer upp i samma publiksiffror som de andra tre klubbarna. Istället räknar de för hand, enda undantaget är annandagsmatchen.

– Vi lägger ingen värdering i hur andra räknar. Vi räknar de som faktiskt är på plats och lägger till vakter, personal och funktionärer. De är ju i arenan. Vi hade problem med biljettsystemet på annandagen som tyvärr gav en liten diff. Däremot känns det tråkigt att vi indirekt förlorar på att redovisa riktigt publikantal då kommunen delvis baserar sitt elitstöd på de ”officiella publiksiffrorna”, säger TB:s klubbchef Tobias Johnsson.

Mer läsning