Måndag 18 juni
Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Välitalos okända karriär – som komet i roadracing: "Sören Persson var lite orolig"

/
  • Två ärrade profiler i elitserien – 39-årige Daniel Välitalo framför Brobergs 43-årige Stefan Larsson.
  • Daniel Välitalo var en komet under sin korta karriär i roadracing, här på sin Yamaha R6, 600 cc.
  • Daniel Välitalo gör sin 15:e säsong i rödblått, och är nu rejält rotad i Edsbyn med familjen.

Han är bandybacken utan fruktan.
En mental styrka som Edsbyns landslagslirare Daniel Välitalo hittade – på en supersnabb motorcykel.
– Det gäller att utmana sig själv, säger den 39-årige veteranen, en gång komet även på roadracingens tävlingsbanor i Norden.

Annons

Edsbyn jagade bort ett spöke i Lidköping i onsdags. Lagets mest effektiva "Ghostbusters" var då försvarslinjen, som bara släppte ett mål mot offensivt vassa Villa.

Där är Daniel Välitalo en hängiven grundbult, som mittback tillsammans med 15 år yngre esset Jocke Svensk. Det är inte sällan rappe "Väli" som ligger först i hörnrusen, och som aldrig tvekar att täcka skott med alla delar av sin kropp.

Något som fick Villas spelmotor Daniel Andersson att ruska på huvudet och prata om svårigheten att göra mål när det finns backar som "är redo att tugga i sig bollar med käften".

– Det var i andra halvlek, jag såg han fick läge vid straffpunkten och då var det bara att kliva dit. Men bollen tog mer på kinden, det blev lite svullet men inget är trasigt, säger den senige fjällbjörken med sedvanlig ödmjukhet.

Skottet smet in precis under visiret – en ny grej för säsongen.

– Jag har funderat på det ett tag, nu gjorde jag slag i saken. Ett visir ger ju mer skydd, men mest handlar det om möjligheten att titta på bollen hela vägen utan att vända bort huvudet, säger Välitalo, som ständigt är redo att testa nya metoder.

En fruktbar egenskap som kom att härdas under det händelserika året 2000. Det var då den 24-årige backtalangen värvades till Edsbyns IF från moderklubben IFK Kalix.

Men det var också sommaren då den unge MC-nörden testade sina vingar som tävlingsförare i roadracing.

– Som tonåringar körde jag och min kompis Petter motorcykel så fort det var snöfritt på vägarna, flera tusen mil varje år. Till slut drog vi till Finland för att testa att köra på bana, berättar Daniel Välitalo, som hade tagit första steget i en lika kort som framgångsrik karriär.

– Det var någon där som tyckte att jag absolut skulle börja tävla, det var ju lockande. Så jag fixade en licens i Finland, det var enklare där. Och sedan vann jag min första tävling, berättar Välitalo.

Det rullade på, i hög fart. Välitalo vann även sin andra tävling, SM i rookieklassen, och fick en deal med en sponsor i Kumla. Med sin Yamaha R6 (600cc) fortsatte kometen från Kalix att krossa allt motstånd – och vann de tre första racen i Scandinavian Open på Gelleråsen (Karlskoga), Danmark och Finland.

– I ösregnet i Finland var jag tio sekunder före tvåan i mål, då hade jag lärt mig vilka däck som funkar när det är blött.

Men Daniel Välitalos idé att kombinera två fräna sporter föll inte Edsbyns dåvarande tränare Sören Persson helt i smaken.

– Sören var lite orolig, han ville inte se mig skadad. Så jag hoppade de sista deltävlingarna, och slutade tvåa totalt men bara 1,5 poäng från segern, berättar "Väli", som valde att avbryta racingkarriären och lägga allt fokus på bandyn – utan att egentligen fått svar på hur snabb han kunde ha blivit på tävlingsbanan.

– Nä, det är ju sant. Men det var en häftig grej att ha testat. Det handlade extremt mycket om att flytta gränser, om att våga och att utmana sig själv. Och det utvecklade mig som människa. Jag växte, säger Välitalo, som särskilt minns en brytpunkt på banan, vid en omkörning i en kurva.

– Det fanns inte plats på insidan, så jag tog utsidan i högre fart än någonsin tidigare och visste inte om det skulle hålla. Men jag kastade in cykeln i linjen och kunde komma ut ur svängen på treans växel. Det var något helt nytt, som också gav helt nya varvtider.

Välitalo kunde också lämna med uppskattande ord från Peter Sköld, legendar i svensk roadracing: "En kontrollerad och lugn körstil, ekonomisk för att köra riktigt fort".

Erfarenheterna tog den blivande landslagsbacken (blågul debut med VM-guld 2009) med sig under sin resa med bandyn, och i jobbet som processutvecklare på Svenska Fönster.

Läs mer: Sonens råd när "Väli" jagade landslaget

Daniel Välitalo är ständigt på prestigelös spaning efter något nytt att testa och lära sig av. Det kan gälla både mot- och medspelare, och inte minst unge backpartnern Jocke Svensk.

– Jag lär mig något nytt av Jocke varje dag, han har sådana grymma kvaliteter. Det är närapå slöseri med resurser att han ska spela i backlinjen, Jocke skulle vara minst lika framgångsrik på mittfältet.

Daniel Välitalo vet också att inte övervärdera enstaka starka insatser, inte ens två raka segrar mot topplag som Hammarby och Villa Lidköping.

– Det är steg på vägen, det är helheten som är det viktiga och ingen vinner SM-guld i november. Det kommer att krävas lika mycket av oss mot Kungälv, allt ställs på sin spets igen, säger Välitalo inför lördagens hemmamatch.

Läs mer: Vissen sorti för veteranen

Där går han, som vanligt, på is med tröja 64 – ett nummer med en konkret koppling till roadracingen. Det är de omvända siffrorna i mångfaldige världsmästaren Valentino Rossis ständiga nummer 46.

– Det gick ju inte att använda på hojen, det hade varit som att lira hockey med nummer 99, säger en av elitseriens coolaste katter – och en 39-åring med fyra år kvar på sitt långtidskontrakt med Edsbyns IF.

Mer läsning